Rejsekortet
Til sommer afskaffes de gamle klippekort i hovedstadsområdet, som man siden 1979 har kunnet bruge som billet ved rejser med tog og bus (og senere metro).
Afløseren er det skandaleombruste elektroniske rejsekort, der har overskredet alle budgetter, virker dårligt og har en uigennemskuelig prisstruktur.
Rejsekortet findes i tre modeller: den personlige (koster ikke noget, giver mest rabat), den delbare (mellem familiemedlemmer og venner, koster 50 kr. og giver mindre rabat) og endelig den anonyme (kan bruges af alle, koster 80 kr., giver mindre rabat, kræver manuel indstilling til "landsdækkende rejse" hvis man skal rejse langt (ellers har man ikke gyldig billet!) og kan i øvrigt ikke købes online).
Umiddelbart giver den prisfordeling ikke rigtigt mening - hvorfor skal det pludseligt være dyrere ikke at opgive sin identitet? Almindelige billetter og klippekort har altid fungeret navnløst - og hvad pokker skal bus-, tog-, eller metro-selskabet med mit identitet, så længe jeg betaler for at blive transporteret fra A til B?
Man kan naturligvis have sine mistanker - data om hvor og hvornår personer bevæger sig kan sikkert være interessante i reklame- og markedsføringsøjemed. Men helt ærligt, det kan man vel ikke tro at et stykke infrastruktur i Danmark til at betale for rejser med kan være indrettet til/bidrager til det?
For at købe et af de to første typer rejsekort skal man i øvrigt angive sit CPR-nummer.
Den administrerende direktør i Nordjyllands Trafiksselskab udtaler til Nordjyske Medier:
"Overvågning er blevet del af det moderne samfund. Rejsekortet er blot endnu en af de ting, der kan spore os"
Der er ganske enkelt ikke noget at gøre ved det, det er fremskridtet. Sådan er det. Så kan vi lære det.
Ajourføring: Der er en simpel forklaring på hvorfor det anonyme kort skal være dyrere: Fordi rejsekortet er designet åndsvagt - det er nemlig umuligt at uddele dummebøder til folk med anonyme rejsekort der glemmer at checke ud, da man ikke véd hvem det er!